
Xiaomi YU7 is een lookalike van de Ferrari Purosangue: Chinese SUV sneller en véél goedkoper
Als je ooit eens op AliExpress geneusd heb – wat bijna niet anders kan in 2025 – weet je dat de Chinezen erg goed zijn in maken van namaakproducten. De verschillende fabrikanten zullen dit zelf natuurlijk nooit toegeven, maar met een-op-een-kopieën binnen verschillende branches is ontkennen eigenlijk onmogelijk. Chinese autofabrikant Xiaomi doet er nu een schepje bovenop en komt met zijn eigen versie van de Ferrari Purosangue, ofwel de Xiaomi YU7.
Als er ooit een Derde Wereldoorlog ontstaat, dan weet je nu tussen welke landen deze zal zijn: Italië en China. In het land van pizza, gelato en eeuwenoude architectuur is het automerk Ferrari een geloof dat ze aanbidden als jezus. China neemt het niet zo nauw met godslastering en brengt een Maranello naar Peking. Hun nieuwste creatie, de Xiaomi YU7, lijkt een kopie van de SUV die bij de steigerende paarden geproduceerd wordt. Om het allemaal nog erger te maken voor de Italiaanse fabrikant, is de Chinese SUV ook nog eens sneller, muisstil en aangedreven op elektriciteit.
High-end SUV van Chinese makelij
Als Ferrari en Tesla ooit een kroegbaby zouden verwekken is dit het resultaat. De mixvorm van Chinese techniek en Italiaans design is voor je gemaakt of niet. Er zit daar geen smaak tussen. Als we de auto onder de loep nemen, moeten we toegeven dat het een optisch en technisch verfijnde bolide is. Over het exterieur hoeven we het niet lang te hebben, want deze lijkt een-op-een gekopieerd van de Purosangue. Daarentegen zijn er wel verschillen. Met name het bumperwerk van de bolides verschillen van elkaar. De Ferrari is simpel gezegd wat meer hardcore.

Het interieur komt qua kleursamenstelling en materiaalgebruik enigszins overeen, maar het lijnenspel is toch erg verschillend. Daarnaast is de auto van de Chinese smartphonefabrikant uitgerust met meer gadgets. Ze lijken hun telefoonlijn dan ook door te trekken in hun auto, waarbij het motto geldt: “Hoe groter, hoe beter”. Het dashboard bestaat uit een – schrik niet – 1,1 meter groot scherm met hiernaast nog een 16,1-inch touchscreen toegevoegd. Daarnaast hebben de mensen die achter zitten ook nog elk een eigen tablet én klein schermpje voor de airco.

Elektrisch werkpaard: Xiaomi YU7
De nieuwe SUV uit China komt in twee versies. Het instapmodel krijgt een elektromotor op de achteras en LFP-batterij van ruim 96 kWh. Hiermee zal het beestje een rijbereik van 835 km moeten halen. Het premium-model heeft een batterij met 101,7 kWh. Deze levert 700 sluipende paarden 826 Newtonmeter koppel. Hiermee sprint deze versie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,2 seconden. Dankzij het 800V-platform laad je 620 km bij in 15 minuten. De topsnelheid ligt op 253 km/u én dat is naast de paardenkrachten het enige performanceaspect waar de SUV het aflegt tegen de Ferrari Purosangue. De Italiaanse krachtpatser heeft 725 trappelende paarden en 716 Nm koppel. De topsnelheid ligt op 310 km/u.
Prijskaartje van de namaak Purosangue
Voorlopig zit de Xiaomi YU7 nog in de Europese testfases en zul je de auto nog niet spotten op de Nederlandse wegen. Als hij daarentegen wordt goedgekeurd, is het aannemelijk dat de high-end SUV met al zijn schermen, een 800V-laadsyteem en kofferbak met 678 liter gretig aftrek zal vinden. In China kost hij op het moment van schrijven namelijk 65.000 euro en dat is een stuk minder dan zijn Italiaanse neef. De prijzen beginnen hier namelijk bij 600.000 euro.
@carownersvoice Xiaomi YU7 SUV for young people #cars #carros #electricvehicle #chinesecars #chinacars #carsoftiktok #cartiktok #automobile #vehicles
♬ original sound – carownersvoice