Direct naar content
Een vliegtuig van Ryanair
Afbeelding: Alexander Alexandrakis

Consumentenbond sleept Ryanair voor de rechter: wat is er nu weer aan de hand?

Ryanair, de bekende budgetmaatschappij die je voor een habbekrats naar een zonnige bestemming brengt, ligt weer eens onder vuur. Niet vanwege vertragingen, onvriendelijke stewardessen of random stoelen toewijzen (al zouden die ook geen gekke rechtszaak opleveren), maar omdat ze geld vragen voor handbagage. En daar zijn onze zuiderburen niet van gediend.

Door Danilo Otte

Handbagage Ryanair maakt consumentenbond woest.

De Belgische consumentenbond Testaankoop (dat is zeg maar de Belgische versie van de Consumentenbond) stapt nu naar de rechter vanwege de taferelen van Ryanair. Waarom? Omdat Ryanair volgens hen een potje maakt van transparantie en consumentenrechten. Tijd om dat koffertje eens goed open te trekken en te kijken waar deze vliegrechtszaak over gaat.

Kijk, officieel mag je bij Ryanair gratis een klein tasje meenemen. Maar dat moet dan wel onder de stoel passen. Dus als jij denkt dat je je standaard trolley van 10 kilo vrolijk in het bagagevak boven je hoofd kunt rammen zonder extra te betalen, dan zit je flink mis.

Wil je die koffer wél meenemen? Dan moet je óf extra dokken (zo’n 6 tot 10 euro), óf een priority boarding-ticket kopen. En daar maakt Ryanair de consumentenbond woest. Want dat prijskaartje zie je niet direct als je begint met boeken. Pas later in het proces komt de bekende Ryanair-truc om de hoek kijken: surprise kosten.

vliegtuig ryanair
Lucas Davies

Consumentenbond is klaar met valse trucjes Ryanair

Testaankoop zegt dat dit flink misleidend is. Want ja, wie een vlucht boekt wil graag weten wat diegene uiteindelijk betaalt. En niet halverwege het proces geconfronteerd worden met extra kosten voor iets wat bij veel andere maatschappijen wél gratis is. Volgens de consumentenorganisatie is dit dus een vorm van misleiding en bovendien een schending van de Europese regels rond transparantie in prijzen.

In gewone mensentaal: je mag niet doen alsof iets goedkoop is en dan pas bij stap 6 in het boekingsproces de échte prijs laten zien. Dat voelt alsof je een biertje bestelt voor € 3, en bij het afrekenen ineens hoort dat het glas zelf € 2 extra kost.

Waarom het Ryanair eigenlijk geen worst zal schelen

Ryanair doet al jaren precies waar het zin in heeft, en zal zich niet veel aantrekken van de consumentenbond. Het verdienmodel is simpel: goedkope tickets aanbieden en vervolgens winst maken op extra’s. Denk aan instapvoorrang, extra beenruimte, snacks waar je je nier voor moet verkopen, en dus ook handbagage.

Dat veel mensen tóch boeken, komt omdat het eindbedrag vaak nog steeds lager is dan bij andere luchtvaartmaatschappijen. En eerlijk is eerlijk: als jij voor € 35 naar Barcelona kan vliegen, dan neem je die € 6 voor je koffer er misschien wel bij.

Maar Testaankoop vindt dat het niet meer om de euro’s gaat, maar om het principe. Ze willen dat Ryanair stopt met dit soort verborgen kosten en gewoon vanaf het begin duidelijk is over de totale prijs.

Wat kan er gebeuren?

Als de rechter Testaankoop gelijk geeft, dan kan dat gevolgen hebben voor heel Ryanair, en misschien zelfs voor andere concurrenten in de luchtvaart. Denk aan een verplichte aanpassing van het boekingsproces, of zelfs een schadevergoeding voor klanten die in het verleden te veel hebben betaald.

Voor nu blijft het even afwachten. Maar één ding is zeker: Ryanair heeft zich weer eens in een turbulente situatie gevlogen. De rechtbank zal binnenkort beslissen of het tijd is voor een noodlanding of dat de luchtvaartmaatschappij er weer mee wegkomt.

Onlangs kwam ook het nieuws naar buiten dat de luchtvaartmaatschappij boetes gaat delen voor laatkomers. Lees ook: Ryanair introduceert boete voor mensen die te laat komen, die nog duurder zijn dan de meeste vluchten.