Direct naar content
Foto van winkelwagentje in een van de supermarkten die vergeten de kortingen door te voeren.
Afbeelding: Freepik

Consumentenbond toont pijnlijke fouten aan: deze supermarkten ‘vergeten’ vaak de kortingen aan de kassa

Producten in de supermarkt worden alsmaar duurder, waardoor het steeds belangrijker wordt om op de welbekende koopjes te letten. Sommige mensen steken er veel tijd in om uit te zoeken welke supermarkt het goedkoopste is en waar de voordeligste aanbiedingen gelden. Uit onderzoek van de Consumentenbond is echter gebleken dat sommige supermarkten doodleuk vergeten beloofde kortingen door te voeren aan de kassa. In veel gevallen blijkt de uiteindelijke kassaprijs zelfs hoger dan de prijs waarvoor een product in de schappen ligt in de winkel. Vrijwel alle supermarkten maken zich schuldig aan deze kwalijke fout, wat betekent dat we dus voor de supermarkt moeten kiezen die de minste prijsfouten maakt. Dat is natuurlijk erg zorgelijk. Wij zochten uit welke supermarkt in Nederland het vaakst vergeet om de kortingen aan te slaan aan de kassa.

Door Laukie Klijn

Supermarkten blijken kortingen vaak te ‘vergeten’ aan de kassa

Het doen van de boodschappen wordt een steeds duurdere bezigheid. A-merken waren altijd al relatief prijzig, maar blijken zelfs alsmaar duurder te worden. Het is dus niet verrassend dat mensen steeds voor de goedkopere opties kiezen en goed kijken naar welke producten er in de aanbieding zijn. Uit een onderzoek van de Consumentenbond is echter gebleken dat veel supermarkten in Nederland ‘vergeten’ de kortingen aan te slaan bij het afrekenen. De consumentenorganisatie voerde een steekproef uit bij vijf verschillende supermarkten: Dekamarkt, Dirk, Nettorama, Vomar, Poiesz en Hoogvliet. De kassamedewerkers van de Hoogvliet bleken de meeste fouten te maken bij het afrekenen. Voor 22% van de gekochte artikelen verscheen er een hogere prijs op de bon dan in de winkel werd beloofd. De Poiesz wist een score van 9% te realiseren, waarmee het bewijst de supermarkt te zijn dat de minste prijsfouten maakt. Als we de directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, moeten geloven, heeft Hoogvliet reeds laten weten iets aan de tegenvallende onderzoeksresultaten te willen doen. “Zorg dat kassabonnen foutloos zijn, dat is onze oproep”, zo laat Sandra Molenaar weten aan het AD. “We hopen dat andere supermarkten het voorbeeld van Hoogvliet volgen”.

“We willen dat de klanten altijd de juiste prijs krijgen”

De Consumentenbond blijkt al veel langer bezig te zijn met het onderzoeken van prijsfouten van Nederlandse supermarkten. In 2024 zou de organisatie zelfs een rechtszaak hebben aangespannen tegen de Albert Heijn wegens structurele fouten op kassabonnen. De Consumentenbond wil graag dat supermarkten met een compensatie voor de consument komen wanneer ze veelvuldig ‘vergeten’ om kortingen door te voeren. Naar eigen zeggen zou de Albert Heijn direct diverse maatregelen hebben getroffen om ervoor te zorgen dat klanten ‘altijd de juiste prijs krijgen’. Eerder dit jaar werden ook andere supermarkten als ALDI, Boni, Plus en Vomar evenzo het vuur aan de schenen gelegd door de belangenbehartiger. Deze zaken zouden hun beloftes omtrent de laagste prijs moeten schrappen. Deze beloftes bleken namelijk niet te kloppen en daardoor compleet loos. Als supermarkten vervolgens ook nog vergeten de geldende kortingen aan te slaan, is de consument aanzienlijk duurder uit dan je zou denken.

Misleidende trucs realiseren onechte aanbiedingen

Supermarkten lijken zich volgens de Consumentenbond overigens niet alleen schuldig te maken aan het vergeten van kortingen, maar ook een misleidende trucs omtrent producten die als ‘blijvend goedkoper’ worden aangeprezen. Zo zouden supermarkten een prijsverlaging doorvoeren en daar vervolgens maandenlang mee adverteren. Als we de consumentenorganisatie moeten geloven, is het adverteren met een prijsverlaging slechts 30 dagen per keer toegestaan. Als een supermarkt een product na die looptijd alsnog wil adverteren als aanbieding, moet er dus opnieuw een prijsverlaging worden doorgevoerd. Naar verluidt zouden ze hun prijzen daarom eerst verhogen om vervolgens weer af te kunnen prijzen. De supermarkten hopen dat klanten de originele productprijzen vergeten, waarna er ‘nieuwe’, onechte kortingen kunnen worden gerealiseerd. Laat je als klant dus niet zomaar misleiden door de al peperdure supermarkten!

Als je zeker wil zijn van betaalbare boodschappen, moet je naar de buitenlandse supermarkten afreizen. Lees ook waarom Duitse supermarkten aanzienlijk goedkoper zijn dan Nederlandse supermarkten.