Direct naar content
Eén van de klassieke auto's waarvoor nieuwe regels gaat gelden.
Afbeelding: Robin Vet / Unsplash

EU komt op de proppen met nieuwe regels omtrent klassieke auto’s

Niets is zo mooi als een oude wagen. Een ouderwetse slee die klassieke luxe en charme weet te belichamen. Exemplaren in goede conditie zijn sowieso al niet goedkoop om op de kop te tikken, maar ook de nieuwe regels van de EU maken het steeds minder aantrekkelijk om een collectie klassieke auto's aan te leggen. Als we de Europese Unie moeten geloven, zijn ouderwetse bolides niet veilig en duurzaam. Daarom zijn er maatregelen getroffen die ervoor moeten zorgen dat steeds minder mensen een klassieke auto op hun oprit zullen hebben staan. Het legaal rijden in een young- of oldtimer zal voor steeds minder autoliefhebbers zijn weggelegd. Wij zochten uit welke nieuwe regels de EU heeft opgesteld omtrent klassieke auto's.

Door Laukie Klijn

Europese Unie komt met nieuwe regels omtrent klassieke auto’s

Het vinden van een ouderwetse auto in uitstekende conditie is uiteraard uitermate lastig. Mocht je een dergelijk exemplaar vinden, dien je vervolgens ook diep in de buidel te tasten om de bolide aan je wagenpark toe te kunnen voegen. Veel mensen nemen daarom genoegen met een iets betaalbaardere klassieker die in een wat minder goede conditie verkeert. Toch zal het steeds lastiger worden om een ouderwetse wagen die niet in een perfecte staat verkeert, alsnog legaal op de weg te houden. De Europese Unie heeft namelijk nieuwe regels opgesteld omtrent klassieke auto’s. De Europese Unie vindt dat oude vierwielers onveilig en slecht voor het milieu zijn. Ook zouden bolides op leeftijd over het algemeen te veel lawaai produceren. Daarom ligt er inmiddels een voorstel klaar om de strenge technische keuringen verplicht te stellen voor klassieke auto’s. Hierdoor zullen classicistische wagens steeds sneller en vaker worden afgekeurd. Dat betekent dat de wagenparken van autoliefhebbers in Europa drastisch zullen verjongen. Een pruttelende oldtimer zal daardoor steeds minder vaak op de openbare weg worden gezien.

Drie klassieke auto's waarvoor nieuwe regels zullen gaan gelden.
Valdemaras Januska / Unsplash

“Het aantal vervuilende en lawaaierige voertuigen valt mee”

Toch moet je nu niet meteen je prachtige oldtimer naar de sloop brengen. Volgens de Europese Unie zullen de nieuwe regels namelijk enkel van toepassing zijn op de écht slechte klassieke auto’s. Enkel de hele onveilige, onzuinige en meest vervuilende wagens zullen dus van de weg worden geplukt. Het is van groot belang om je ouderwetse parel goed te onderhouden, zodat de keuring geen serieuze horde zal vormen. De barrels die van ellende bijna uit elkaar vallen zullen deze keuring echter niet overleven, waarna ze niet meer op de openbare weg mogen rijden. “Relatief gezien valt het aantal vervuilende en lawaaierige voertuigen wel mee”, zo laat de Europese Unie zelf weten. “Slechte exemplaren zijn verantwoordelijk voor een onevenredig groot deel van de schadelijke emissies.” Dat bevestigt dat de nieuwe regels zich daadwerkelijk richten op klassieke auto’s in zeer verslechterde conditie.

Ook moderne wagens zullen strenger worden gecontroleerd

De nieuwe regels van de Europese Unie richten zich echter niet alleen op klassieke auto’s. Naar verluidt zal het toezicht op elektrische bolides ook een stuk strenger worden. Moderne wagens zullen in de toekomst namelijk vaker worden gecontroleerd op de werking van hun software. Hedendaagse karren beschikken immers over complexe systemen, waardoor er bij het iets te dicht rijden op je voorganger al een hard alarm klinkt. Ook zijn er wagens die bijna helemaal zelf kunnen rijden. Als dergelijke systemen falen, ontstaan er onveilige situaties op de openbare weg. Zowel de eigenaren van moderne als klassieke auto’s zullen dus beslist niet gecharmeerd zijn van de nieuwe regels van de Europese Unie.

Natuurlijk blijven ouderwetse wagens een lust voor het oog. Wij zochten uit wat de top 10 ultieme klassiek auto’s is.