
Cijfers spreken voor zich: flitsapp-gebruikers krijgen twee keer zoveel boetes, en dit is waarom
Flitsmeister, Waze, Google Maps of ANWB Onderweg hebben één ding gemeen: de apps geven flitspalen aan en behoeden jou voor een paars-witte brief op de deurmat. Althans dat wordt er gedacht, want recent onderzoek toont aan dat gebruikers van flitsapps een aanzienlijk hoger risico op verkeersboetes lopen dan automobilisten die zonder deze rijden. Independer deed onderzoek en de resultaten zijn opzienbarend.
Uit een nieuwe enquête onder duizend Nederlanders blijkt dat 41 procent van de flitsappgebruikers in het afgelopen jaar minimaal één boete kreeg. Onder automobilisten zonder app was dit 19 procent. Dit terwijl flitsapps en verkeersboetes niet samen horen te gaan. Dit doen de telefoonapplicaties door te waarschuwen voor mobiele controles en de ouderwetse flitspalen. In de praktijk lijken de verhoudingen daarentegen anders te liggen.
Lees ook: Europese flitsmarathon is een groot succes: tweede editie van 2025 ook al bevestigd
Vertrouwen is goed, controleren is beter
Verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer zegt er het volgende over: “Vertrouwen op meldingen kan ertoe leiden dat je sneller rijdt als je niets hoort. Dat vergroot de kans op boetes. Zeker als je te laat bent gewaarschuwd of onterecht denkt dat er geen controles zijn. Matig je snelheid liever voor de veiligheid, niet alleen voor de boetes.” De cijfers spreken dan ook voor zich. Een kwart van alle Nederlandse weggebruikers ontving afgelopen jaar een brief van het CJIB. Opvallend detail is dat mannen meer boetes ontvangen dan vrouwen. 33 procent van hen kreeg een boete, tegenover 21 procent van de vrouwen. Het causale verband tussen het gebruik van flitsapps is nog opvallender, want 42 procent van de mannen gaf aan een te gebruiken. Slechts 33 procent van de vrouwen omarmde Flitsmeister, Waze, Google Maps of ANWB Onderweg.

Jonge bestuurders
Naast een groot aandeel mannen die een boete ontvingen, is de rijdende groep tussen de 18 en 29 jaar hoog. 45 procent van hen is bekeurd. Dit terwijl bij de 60-plussers slechts 16 procent bekeurd is. Dit gegeven zorgt er dan ook mede voor dat jongeren hoge premies betalen bij hun autoverzekering. Jongeren vinden dit veelal onterecht, maar Ipma is het een logisch oorzaak-gevolg. ”Jonge bestuurders hebben nog weinig rijervaring en geen schadevrije jaren. Daarom zien verzekeraars hen als een groter risico, wat leidt tot hogere premies én – zo blijkt nu – meer boetes”, vertelt de expert bij Independer.
Waarom flitsapps ook tot meer verkeersboetes leiden
Volgens Independer kan het causale verband tussen een hoger aantal boetes en het gebruik van flitsapps ook voor een deel anders verklaard worden. Gebruikers van de apps zijn over het algemeen namelijk vaker onderweg. Ypma vult hierop aan: “Een flitsapp mag nooit een excuus zijn om de snelheid op te voeren. Uiteindelijk draait het om alert blijven en veilig rijden.”
Gebruik jij in 2025 nog steeds EasyPark? Dan hebben wij andere opties voor je. Lees ook: Goedkope parkeerapps in Nederland: de beste alternatieven voor het duurder geworden Easypark