Direct naar content
Automobilist die goedkoop tankt in Nederland bij pompstation in Brabant.
Afbeelding: Flickr / Gerard Stolk

Tanken wordt (waarschijnlijk) wéér een stuk goedkoper dankzij dalende olieprijzen

Te midden van de groene revolutie besluiten een groep olielanden hun oliewinning in de maand juli flink te verhogen. De zogenaamde 'OPEC+ landen' doen dit voor de derde maand op rij en net als de voorgaande twee is de productie groter dan verwacht. Door deze extra olieproductie dalen de handelsprijzen voor olie en plukken wij als consument de vruchten aan de pomp.

Door Dion Roessen

De tijd dat Euro 95 beter 95 Eurocent kon heten is al héél lang voorbij. Tegenwoordig kunnen ze de meestgebruikte benzine zelfs beter 95 Euro noemen als je het ons vraagt. Of zoals ze nu doen, de eufemistische term E10. Enfin, aan de torenhoge literprijzen wordt nu wat gedaan. Goedkoop tanken in Nederland is de hoop van velen. Dit gebeurt echter niet per se omdat het nodig is. Een deel van de olieproducerende landen kwam zaterdag bijeen in een online videocall en sprak af om de oliewinning van afgelopen maanden door te zetten. In totaal wordt de productie met 411.000 vaten per dag opgeschroefd. Deze groep produceerde jarenlang zo min mogelijk om de olieprijs zo hoog mogelijk te houden. Nadat het nieuws bekend werd, daalden de olieprijzen flink.

Reden voor prijsdaling van olie

De reden voor de dalende olieprijzen blijft enigszins onbekend. Goedkoop tanken in Nederland lijkt nu haalbaarder. De olielanden hebben jarenlang niet meer dan nodig willen produceren. Nu veranderen ze de koers. Volgens onze vrienden bij Autoweek, zeggen insiders dat Saoedi-Arabië president Donald Trump wil paaien en een nóg groter marktaandeel wil innemen. Andere betrokkenen melden dat het Arabische land andere olieproducerende landen wil straffen voor het overtreden van hun productiequota.

Lees ook: Zo ver kan je nog rijden op een lege tank.

Meer olie betekent goedkoop tanken in Nederland

Volgens United Consumers staat de adviesprijs voor een liter E10-benzine in Nederland, op het moment van schrijven, op ongeveer € 2,10. Daarentegen betaal je bij veel tankstations al minder, omdat ze korting op hun brandstof geven. De ANWB geeft aan dat er momenteel € 1.85 per liter betaald wordt door de Nederlandse consument per liter Euro 95. Nu de olieprijzen voor de derde maand op rij dalen, zal deze literprijs nog lager worden. Dit kan tientallen centen schelen. Een vat Noordzeeolie zakte sinds afgelopen zaterdag van € 56,08 naar € 55,32.

Olieraffinaderij waar meer olie wordt gewonnen om goedkoper te kunnen tanken in Nederland.
Foto: Life Of Pix

Ondanks dat het allemaal rozengeur en maneschijn lijkt voor de puristische automobilist met een ronkende Alfa Romeo, is de prijs van een liter brandstof ook afhankelijk van andere factoren. Belastingen, het prijsbeleid van de verschillende aanbieders en geopolitieke spanningen hebben ook hun aandeel. Deze factoren beïnvloeden de prijs die in de komende genotuleerd gaat worden op de neonverlichte pompstationborden.

Accijnskorting brandstof vervalt op 1 januari 2026

Heb jij nu die ronkende Alfa Romeo en hoop je hiermee nog jarenlang ‘voordelig’ mee te kunnen rijden, dan moet de politiek voor 2026 flink ingrijpen. Goedkoop tanken in Nederland kan dan ook een uitdaging worden. Ondanks dalende olieprijzen – die naar verluidt in 2025 zullen doorzetten – vervalt op 1 januari 2026 de korting op brandstofaccijns. De Minister van Infrastructuur, Barry Madlener, riep de Tweede Kamer dan ook op om maatregelen te nemen. Als deze er niet zijn per 1 januari zal de literprijs met ongeveer 25 eurocent stijgen. Tijdens Prinsjesdag moet er meer duidelijkheid zijn over een nieuwe of verlengen van de korting op brandstofaccijns.

Wil je ook wat zuiniger rijden? Lees dan over onze 8 tips waarmee jij verder kan rijden met een volle tank.