
Nederlander betaalt per ongeluk 31.000 Mexicaanse peso’s voor drankjes en snacks, bank vergoedt niks
Je kent het wel: je ligt relaxed aan het strand, zon op je gezicht, cocktail in je hand; alles voelt top. Wat wil een mens nog meer!? Totdat je thuiskomt, je rekening checkt en ontdekt dat je twee drankjes en een zakje chips je bijna vijftienhonderd euro hebben gekost. Nee, dit is geen begin van een schuine mop. Dit is precies wat een Nederlandse man onlangs overkwam tijdens zijn vakantie in Mexico. En de klap op de vuurpijl? Zijn bank (de Rabobank wel te verstaan) zegt doodleuk: “Eigen schuld, dikke bult.”
Een dure dorst in Mexico voor deze Nederlandse man
De Nederlandse man in kwestie was een half jaar geleden lekker op vakantie in Mexico. Zon, zee, en, je raadt het al, een beetje dorst. Dus hij bestelt twee drankjes en een zakje chips. Een onschuldige bestelling die ongeveer 310 Mexicaanse pesos zou moeten kosten. Omgerekend zo’n € 14,85. Prima toch?
Maar bij het afrekenen op het pinapparaat gaat het mis. En niet een klein beetje. In plaats van 310 pesos, rekent hij per ongeluk 31.000 pesos af. Ja, je leest het goed: er kwamen twee nullen bij. Opeens is zijn drankje bijna net zo duur als een vliegticket naar Mexico zelf.
Lees ook: € 1.645.840.000 gevonden op een bankrekening, maar niemand weet van wie het is
“Dat bedrag klopt nooit… toch?”
Achteraf zei de man dat hij het pinbedrag wel had gecontroleerd, maar dat er waarschijnlijk is geknoeid met het apparaat. Of de verkoper heeft na zijn goedkeuring nog snel twee nullen erbij geplakt. Of het apparaat gaf expres een ander bedrag weer. Wat er ook is gebeurd: de man voelt zich genaaid, en terecht ook. Wij zouden ons per direct hetzelfde voelen!
Hij belt natuurlijk de Rabobank met het verhaal. Want hey, wie betaalt er nou vrijwillig € 1.485 voor een zak chips? Hij verwacht hulp. Misschien zelfs excuses. Maar nee hoor: de bank blijft koel.

Rabobank: “Je hebt zelf op OK gedrukt, vriend”
De Rabobank zegt eigenlijk: “Tja, je hebt zelf je pincode ingevoerd. Dus je hebt akkoord gegeven.” Dat het bedrag compleet absurd was, maakt juridisch niks uit. Jij hebt het apparaat vertrouwd, jij hebt op OK gedrukt, dus jij bent eindverantwoordelijke. Zo krijgt de trip naar Mexico voor deze Nederlandse man even een hele andere, niet zo fraaie draai.
De man voelde zich machteloos en stapte naar het Kifid, de geschillencommissie voor financiële kwesties. Ook daar ving hij bot. Want volgens het Kifid heeft hij de betaling zelf goedgekeurd en dus is de bank niet aansprakelijk. Zelfs als er met opzet met het pinapparaat is gerommeld.
Wat kunnen wij hiervan oppikken?
Kijk, niemand gaat ervan uit dat hij op vakantie wordt genaaid bij het afrekenen van een simpele snack. Maar deze situatie laat zien hoe kwetsbaar je bent, zelfs met een creditcard op zak en een bank die je in theorie zou moeten beschermen.
De les? Check altijd het bedrag op het pinapparaat, en dan bedoelen we écht goed kijken. Zelfs als je al een paar drankjes op hebt. Zelfs als je hersenen in vakantiemodus staan. Want één druk op de knop kan je zomaar je hele vakantiebudget naar de gallemiezen werken.
Geen happy end
De man is nu € 1.485 armer. En Rabobank? Die doet niks. Want regels zijn regels. En als je zelf akkoord geeft met een betaling (hoe absurd dan ook) dan is het jouw probleem. Dus de volgende keer dat je op het strand in Mexico ligt en iemand je een biertje aanbiedt, kijk dan goed naar dat pinapparaat. Of nog beter: betaal gewoon cash. Want één foutje, en je betaalt niet alleen voor je drankje, maar ook voor de nieuwe scooter van de barman!
Onlangs gebeurde er ook iets opvallends, waarbij de Rabobank wél ingreep. Lees ook: Nederlandse man voor tienduizenden euro opgelicht via een dating app, Rabobank grijpt in.