
Ondernemer Sven Bosschaart gaat met Zelesta voor de € 50 miljoen: “Er is geen limiet, want de hele wereld slaapt”
Ja mannen, we hebben er allemaal een hekel aan om het bed op te maken. Het gedoe met beddengoed gaat veelal gepaard met een hoop gevloek en een tegenvallend eindresultaat. Het is dus niet verwonderlijk dat Sven Bosschaart steenrijk is geworden middels de verkoop van wasbare dekbedden. Met zijn bedrijf, Zelesta genaamd, krijgt hij op piekmomenten maar liefst 2.500 bestellingen per dag binnen. Dat zijn serieuze aantallen, wat betekent dat de verdiensten er evenzo beslist niet om liegen. Sterker nog, het lijkt erop dat Sven Bosschaart dit jaar een omzet van meer dan 50 miljoen euro gaat realiseren. "Er is geen limiet, want de hele wereld slaapt". Wij vertellen je hoe het de 34-jarige ondernemer is gelukt om zo succesvol te worden.
Sven Bosschaart zette wasbare dekbedden opnieuw in de markt
Een wasbaar dekbed, het klinkt zo simpel, maar blijkt wel degelijk een gat in de markt te zijn. Voordat Sven Bosschaart met dit artikel aan de slag ging, bleek het overigens reeds te bestaan en in de schappen te liggen. Sterker nog, de 34-jarige ondernemer heeft het concept helemaal niet zelf bedacht. “Ik zag het product op Amazon Duitsland”, zo laat Sven Bosschaart weten aan De Ondernemer. “Ik dacht toen: volgens mij is het nooit goed in de markt gezet”. Evenals een heleboel andere mannen vond de ondernemer het concept fantastisch. “Ik vond het superhandig, want ik heb er een hekel aan om elke week mijn beddengoed op te maken”. Ja, daar kunnen we ons wel in vinden, toch? Wasbare dekbedden maken het opmaken van het bed door hun functionaliteit een stuk gemakkelijker, wat het latere succes van het bedrijf van Sven Bosschaart achteloos zou onderstrepen. Hij ontwikkelde een eigen variant van het product dat op Amazon Duitsland stond en bracht het op de Nederlandse markt. Vrijwel direct ging de verkoop als een trein. “Alleen in de eerste week kreeg ik al honderden bestellingen”.
Zelesta ontvangt 2.500 bestellingen per dag
“Als je een probleem kan oplossen voor iets dat mensen elke dag gebruiken, dan heb je wel iets in handen”, zo verklaart Sven Bosschaart het succes van zijn wasbare dekbedden. Op dit moment is het bedrijf van de 34-jarige ondernemer zó groot, dat hij gedurende piekmomenten kan rekenen op maar liefst 2.500 orders per dag. Zo’n indrukwekkende afzet gaat uiteraard gepaard met een net zo indrukwekkende omzet. Twee jaar geleden bedroeg de omzet van Zelesta reeds tussen de 5 miljoen en 10 miljoen euro, maar daar gaat Sven Bosschaart dit jaar naar verwachting met gemak overheen. Zo zou het bedrijf dit jaar meer dan 50 miljoen euro omzet moeten gaan draaien. “Er is geen limiet, want de hele wereld slaapt”, aldus het brein achter Zelesta. Dat gevoel voor ondernemen heeft hij opgedaan door zich jarenlang te verdiepen in het welbekende ‘dropshippen’. In het verleden verkocht Sven Bosschaart diverse producten waarmee hij probeerde door te breken, maar pas bij de wasbare dekbedden was het raak. Voorheen richtte hij maar liefst negen verschillende webshops op, verkocht hij producten van vishengels tot avocado-ontpitters, waarmee hij keer op keer achter het net viste. Dat hij nu ‘all-in’ gaat op Zelesta, is dus erg begrijpelijk.
“In vijf jaar tijd gaan we heel Europa veroveren”
De uitbreidingsplannen voor Zelesta blijken de komende tijd vooral in het buitenland te worden uitgevoerd. “Onze dekbedden liggen nu in één magazijn, maar we zijn af aan het splitsen naar vier verschillende magazijnen”, aldus Sven Bosschaart. Naast het huidige magazijn, zullen er dus ook een opslagplaats in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk komen. “In vijf jaar tijd gaan we heel Europa veroveren”. Tja, dat klinkt misschien ietwat ambitieus, maar is in het geval van Zelesta absoluut niet ondenkbaar. De afgelopen jaren hield het bedrijf een jaarlijkse groei van maar liefst 450% aan, als dat de komende jaren zo door blijft gaan, ziet de toekomst er goed uit voor de 34-jarige multimiljonair. Ook in Nederland moet Zelesta aanzienlijk gaan groeien de komende jaren. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Sven Bosschaart de eerste samenwerking met een BN’er op de agenda staan. En wie past er nu beter bij een bedrijf met wasbare dekbedden dan de brandschone Rob Geus? Man, man, man!
Ook de 27-jarige Simon Wijckmans is op jonge leeftijd al zeer succesvol. Met twee klussen harkte hij maar liefst 8 miljoen euro binnen. Insane!